Stress- en angstmanagement

Stress

Stress is een soort chemische reactie die ontstaat wanneer de draagkracht minder is dan de draaglast. Draagkracht is wat iemand energie geeft in het leven. Draaglast is alles wat iemand het moeilijk maakt of waar iemand mee zit. Je kan stress meermaals op een dag ervaren en verschillende zaken kunnen een stressreactie veroorzaken. De ene heeft er al wat meer last van dan de andere. Soms is de stress zo intens dat het een invloed heeft op je dagelijks leven.

Stress komt niet alleen voor op het werk. Het kan ook zijn dat je tijdens het beoefenen van je hobby, tijdens een relaties of op school stress ervaart. Er ligt een bepaalde druk op je omdat je taken moet uitvoeren binnen een tijdspanne. Deze druk kan stress veroorzaken, waardoor je ofwel gaat panikeren ofwel harder gaat werken. Daarom onderscheiden we gezonde en ongezonde stress. 

Ongezonde stress werkt ons tegen en zorgt ervoor dat we niet meer zo goed als voorheen kunnen presteren. Zo belemmert het ons dagelijks functioneren. Dit soort stress wordt pas echt pathologisch als het verschillende levensdomeinen beïnvloedt. Het kan zo voorkomen dat je stress krijgt op het werk, maar dat je jezelf zo ellendig voelt dat je relatie eronder gaat lijden. Belangrijk is dat je stress behandelt, anders kan het evolueren naar een burn-out of depressie.

Tijdens mijn sessies begeleid ik je in het aanpakken van stress en hoe je deze stress tijdig leert herkennen. Zo ben je voorbereid als de stress in de toekomst terug zou komen.

 

Angststoornis

Angst is een overlevingsmechanisme. Het helpt ons gevaar herkennen en vermijden. Bij sommige mensen is het zo dat de angst die ze voelen niet meer in verhouding staat tot datgene waarvoor ze bang zijn. Zo komen ze in een vicieuze cirkel terecht waarbij ze altijd maar meer angstig worden. Het neemt als het ware hun leven over.

Daarbij onderscheiden we ook verschillende soorten angststoornissen. Een paniekstoornis betekent dat je paniekaanvallen krijgt zonder duidelijke reden. Bij een fobie, ontwikkel je angst voor iets specifiek zoals hoogtevrees of claustrofobie. Veel fobieën zijn niet ernstig, maar soms kan het zo zijn dat een fobie wél een grote impact heeft op je dagelijks leven. Hierdoor ga je veel normale zaken in het leven mijden. Bij een piekerstoornis, ga je constant piekeren, overbezorgd zijn en vrezen dat zaken fout gaan lopen. Het minste geeft aanleiding om je ongerust en angstig te voelen. 

Laten we samen je angsten overwinnen. Zo sta je binnenkort weer stevig in je schoenen in het leven.

Stress- en angstmanagement

Heb je bij dit proces begeleiding nodig dan sta ik graag voor je klaar om samen dit nieuwe pad te bewandelen.

Contacteer mij